Vi syntes at vi slap hæderligt fra opgaven. Vi fik skrevet et brev til et forældrepar, omkring deres søns læseproblemer. Vi gjorde dem opmærksomme på problemet, og fik skitseret flere forskellige løsningsmodeller, der kunne afhjælpe drengens problem. Vi kom ind på f.eks. læserutiner, læserum/miljø, motivation, krav/belønning, gentagelse og lydbånd. Vi forestillede os at forældrene, i samarbejde med læreren, ville kunne tage fat i nogle af disse modeller, enten enkeltvis eller flettet sammen, og dermed styrke drengens læsefærdigheder. Alt dette var da også ok, men ganske små nuancer i sproget, vendte vores brev fra informerende til dikterende. Et ord som "problem", kan og vil naturligvis have en negativ klang i forældrenes ører, dette havde vi ikke lige set komme.
Jeg syntes at vi fik rigtigt meget ud af evalueringen på vores brev, og vil absolut kunne bruge det i mit videre virke som lærer. Ikke kun på det skriftlige plan, men helt sikkert også i skolehjem samtalen. Hvis der skulle være en der er interesseret i at se brevet, vedlægger jeg det her:-). Jeg vil meget gerne have feedback på brevet, ris og ros er velkomment. Det kunne være rart, da min fornemmelse er, at dette kan blive en relativ stor del af vores hverdag i folkeskolen.
Her er brevet.
Kære
Hr. og Fru. Blank
Jeg skriver til jer, fordi jeg oplever at Mads har problemer med hans lyst og vilje til at læse. Dette er et problem i undervisningen, da det gør ham urolig, fraværende og hæmmer hans evne til at følge aktivt med. Dette gælder ikke kun i dansktimerne men også de øvrige fag. En måde at komme dette til livs, kunne være at bidrage med at fremme læselysten hjemme. Jeg har nedenunder skrevet nogle forslag og øvelser, som I måske kan bruge.
I kan:
• Opbygge en rutine
omkring læsningen, det kan fx være at læse hver dag kl. 16.
• Bidrage til en
positiv stemning omkring læsning. I kan evt. skabe et behageligt læsemiljø i
form af en læsekrog, hvor I gør det klart over for Mads, at her læses der.
• Starte ud med en
Jumbobog. Det er vigtigt at Mads selv bestemmer hvad I skal læse. Det er helt i
orden, og I har ret til at læse den et par gange.
• Motivere Mads ved at
læse noget han selv har oplevelser omkring.
• Lade Mads læse ud til
sætningen er slut. Hvis der er fejl i det oplæste så ret dette bagefter. Få ham
så til at læse det igen, indtil fejlen er rettet.
• Aftale med Mads at
foretage en ugentlig tur på biblioteket, så han bliver præsenteret for
forskelligt materiale og oplever at I også deler en interessse.
• Finde noget der er
lettere for Mads at læse, hvis I oplever at niveauet af det der skal læses højt
er for svært. Det skal dog ikke være så let at det kan læses fejlfrit, der må
gerne være lidt besvær ved det, så han får rykket nogle grænser og får udviklet
sin oplæsning - brug evt. tommelfingerreglen: Hvis han læser mere end hver 10.
ord forkert, så er teksten for svær.
• Bruge gentagelser.
Det er en vigtig del af læseindlæringen, men I skal dog selvfølgelig sætte
kravene op efterhånden.
• Anvende lydbånd, så
Mads kan følge med i undervisningen så han ikke kommer bagud med lektierne.
•
Lave et beløningssystem, så han fx får popcorn til familiefilmen
om lørdagen.
positiv feedback når han
læser. På den måde går han forhåbentlig fra
læsningen med en god
fornemmelse, og ser frem til at skulle læse igen
næste gang. Jeg er
selvfølgelig altid til rådighed hvis I har spørgsmål
vedr. Mads´ udvikling, og
hvis I behøver råd og vejledning omkring
hvilke slags tekster der er
aktuel for Mads´ læsetrin. Det er vigtigt at
påpege at det er en fælles
indsats mellem skolen og hjemmet.
Jeg er overbevist om at dette
tiltag vil gavne Mads i høj grad, og vil
give ham en lyst og vilje til
at angribe læsestoffet fra en anden og
mere spændende vinkel. Dette
vil også styrke Mads’ læselyst i andre
fag og dermed sikre videre
udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar