For at kunne foretage en sådan, skal vi have fat i det leksikale, syntaktiske og det semantiske niveau.
- Det leksikale niveau handler om, i vores tilfælde, at gøre en tekst læsbar til lige nøjagtigt det niveau der passer vores elever. Ikke for mange lange ord, og ikke for meget "overført betydninger" i teksten.
- Hvis vi tager det syntaktiske, er det sætningsniveauet der essentielt. Sætningerne må ikke være for lange, og helst ikke for mange inskudte sætninger, ja sætningskonstruktionen skal helst være enkel og kort. Mange parataktiske sætninger vil være at foretrække.
- Læsbarhedsanalysen drejer sig også om det semantiske niveau i teksten. Der skal gerne være en sammenhæng i konteksten hele teksten igennem. Det er også det der kaldes en "makrostruktur", altså en klar rød tråd igennem hele historien. Struktur og kronologisk tidsrækkefølge er meget vigtigt for at eleverne kan fastholdes og forstå teksten. "Mikrostrukturen" er den rent sætningsmæssige, med korte og lette sætninger, evt. med "signalord", ord der vækker genkendelse, gennem hele forløbet.
- Samlet set kan vi konkludere at en læsbarhedsanalyse, er at give teksten mening i den kontekst den bliver benyttet i.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar