Ja, så måtte jeg jo efter Gitte´s ønske skrive lidt omkring det danskfaglige på min blog. Grammatik er en svær en, men jeg vil her på bloggen prøve at gøre det lidt mere forståeligt , ikke mindst for mig selv.
Hvordan gør man den gramattiske del af danskundervisningen forståelig? Vi blev inddelt i grupper, hvor hver gruppe skulle præsentere et emne indenfor grammatik/sprog. I den gruppe hvor jeg deltog, lavede vi et oplæg om ordklasser. Det var en super opgave, hvor vi satte fokus på Navneord, Udsagnsord, Tillægsord, Bindeord og Biord. Grunden til vi tog netop det emne, var at vi alle i gruppen havde et lidt "kritisk" forhold til ordklasser..
Vi blev hurtigt enige om at fremlægge vores et projekt via en Prezi, men hvordan skulle vi dog kunne gøre det forståeligt på 30 minutter!
Jo da, vi delte ordklasserne op og gav et rigtigt "børneoplæg". Heldigvis virkede det som om at alle havde lært lidt om ordklasser da vores oplæg var slut. Jeg fik meget ud af det, og fik lidt mere styr på ordklasserne:-). Vores fremragende Prezi bliver lige lagt som et link herunder.
http://prezi.com/cewki5lvzned/bindeord/
Vi havde den dag flere forskellige oplæg omkring grammatikken/sproget, som var super spændende. F.eks. den altid udfordrende kommaregel. Vi stod på gangen og skulle sætte kommaer i konstruerede sætninger. Wauww det virkede nemt:-), men det var det jo naturligvis ikke. det bliver virkelig en udfordring at få helt styr på kommareglerne, ja i læste rigtigt, der er flere af dem.
I løbet af dagen kom vi igennem flere sjove cases, der skulle prøve at gøre det nemmere for os at videreformidle, den til tider, lidt vanskelige grammatik:-). Det var i det hele taget en lærerig dag, og ikke mindst opdagede jeg noget helt nyt. Jeg blev introduceret til bogen "Sprogets
univers”. Holck. (Alinea 2003), som er en fremragende lærebog vedr. alt om grammatik/sprog. Den bevæger sig på et plan hvor vi alle kan være med.
Alt i alt en dag hvor jeg blev lidt klogere, men stadig "HJÆLP HVORDAN FÅR JEG VIDEREFORMIDLET DEN SVÆRE GRAMMATIK".
Jeg har et spørgsmål til prezien. Jeg ved godt jeg selv har været med til at lave den, men efter vi havde fremlagt den blev jeg lidt i tvivl om den måde vi anvendte den på. Hvis man i en klasse skulle forklare gramatik, og bruge vores prezi, ville det så ikke være bedre hvis man i klassen forklarede reglerne, og eleverne så sad og samarbejde om at løse opgaverne 2 og 2 ved en computer. Så kunne man til slut gennemgå opgaven samlet?
SvarSletHej Sille. Jo du har ret, hvis du mener at de 2 og 2 skulle arbejde med Prezien. Jeg syntes at den Prezi vi lavede egentlig blev et ret godt undervisningsmateriale. Vi vil kunne bruge konceptet i mange forskellige undervisningssituationer, f.eks. stavning og tegnsætning, ja mulighederne er mange... Som den er her, er den jo fremragende til at "lege" lidt viden ind i de unge, også en tirsdag eftermiddag! Så skal de jo bevæge sig lidt, samtidig med at lærdommen bliver proppet ind i hovedet på dem:-)
SvarSlet