ARGUMENTERENDE TEKST ”Genreskrivning
i skolen” kap. 7
Fokus:
-
Urolig elev
-
Skal ytre sig mere
-
Vi skal gøre undervisningen mere interessant
Appelform:
-
Ethos (troværdighed) – opbygning af et positivt
image
-
Logos (logik/fornuft)
Argumenttyper
-
Ekspert
-
Person
Struktur
1.
Indledende præsentation af problemet
2.
Synspunkt som angiver hvorledes problemet kan
løses
3.
Trinvis følgende argumenter som skal overbevise
modtageren om det rigtige i afsenderes synspunkt. Argumenterne kan indeholde
diverse underargumenter
4.
Eventuel gentagelse af synspunkt
Sproglige træk
-
Bruge adverbier til at forklare, f.eks. fordi
o
Retorisk spørgsmål (på en formel og venlig måde)
???
Vordingborg d. 15. Marts 2012
Kære Finn og Susie.
Tak
for jeres henvendelse vedrørende Carsten. Jeg beklager at vi kom skævt ind på
hinanden ved skolehjemsamtalen i sidste uge og jeg vil her prøve at forklare
hvorfor jeg har vurderet Carsten til et 4-tal, og hvad vi sammen kan gøre for
at få ham inddraget mere i undervisningen. Forhåbentlig kan vi derved løfte
hans formåen udadtil, for jeg tvivler ikke på at Carsten har det i sig.
Vi
har begge opdaget at Carsten umiddelbart keder sig i timerne. Dette kan være en
medvirkende årsag til den uro han til tider skaber. Jeg vil derfor forsøge at
skabe nogle flere udfordringer til ham i timerne i form af tekster og øvelser
på et højere niveau, så han får følelsen af, at han også kan få noget ud af at
komme i skole.
Dertil
kræver det dog at han begynder at ytre sig, forholde sig rolig i undervisningen
og deltager aktivt. Jeg har allerede snakket med Carsten om dette i dag, og jeg
håber at I også vil gøre det, så vi sammen kan få optimeret rammerne om hans
læring.
Som
tingene er for tiden kan jeg ikke give Carsten mere end et 4-tal, selvom jeg er
klar over at hans evner og kompetencer rækker til langt mere, og at jeg
personligt gerne vil give ham en højere karakter. Men jeg er nødt til at basere
hans karakter på et fagligt grundlag, hvorfor jeg ikke er i stand til at ændre
den nuværende karakter førend Carsten tager noget mere initiativ.
Jeg
håber at I har forståelse for min situation, og at vi sammen kan få bragt
Carsten tilbage på banen. Hvis I oplever at den tilgang jeg nu forsøger at tage
til Carsten stadig er for faglig let – eller derimod svær, så vil jeg rigtig
gerne høre fra jer, for så skal det naturligvis reguleres igen.
Jeg
håber at denne løsning vil imødekomme jeres ønsker vedrørende Carsten. Husk at
I altid kan ringe eller skrive hvis der opstår noget.
Venlig Hilsen
Gunhilda
Bravo! Der burde være mange flere forældrebreve som dette. Der er en meget fin balance mellem både saglige argumenter (logos) og en mere personlig og indlevende stil (patos) uden at læreren bliver for ydmyg og autoriteten ryger. Godt arbejde! Jeg er ret sikker på at I fremover vil have et godt samarbejde med både forældre og elev.
SvarSlet