torsdag den 15. marts 2012

Argumenterende forældrebrev

Her er lige et brev til forældrene, som vi skulle skrive i dag i dansk. Meget interessant opgave, der viste sig lidt mere udfordrende end som så...


ARGUMENTERENDE TEKST ”Genreskrivning i skolen” kap. 7

Fokus:
-          Urolig elev
-          Skal ytre sig mere
-          Vi skal gøre undervisningen mere interessant

Appelform:
-          Ethos (troværdighed) – opbygning af et positivt image
-          Logos (logik/fornuft)

Argumenttyper
-          Ekspert
-          Person

Struktur
1.      Indledende præsentation af problemet
2.      Synspunkt som angiver hvorledes problemet kan løses
3.      Trinvis følgende argumenter som skal overbevise modtageren om det rigtige i afsenderes synspunkt. Argumenterne kan indeholde diverse underargumenter
4.      Eventuel gentagelse af synspunkt

Sproglige træk
-          Bruge adverbier til at forklare, f.eks. fordi
o   Retorisk spørgsmål (på en formel og venlig måde) ???





                                                                                                Vordingborg d. 15. Marts 2012
Kære Finn og Susie.

Tak for jeres henvendelse vedrørende Carsten. Jeg beklager at vi kom skævt ind på hinanden ved skolehjemsamtalen i sidste uge og jeg vil her prøve at forklare hvorfor jeg har vurderet Carsten til et 4-tal, og hvad vi sammen kan gøre for at få ham inddraget mere i undervisningen. Forhåbentlig kan vi derved løfte hans formåen udadtil, for jeg tvivler ikke på at Carsten har det i sig.

Vi har begge opdaget at Carsten umiddelbart keder sig i timerne. Dette kan være en medvirkende årsag til den uro han til tider skaber. Jeg vil derfor forsøge at skabe nogle flere udfordringer til ham i timerne i form af tekster og øvelser på et højere niveau, så han får følelsen af, at han også kan få noget ud af at komme i skole.

Dertil kræver det dog at han begynder at ytre sig, forholde sig rolig i undervisningen og deltager aktivt. Jeg har allerede snakket med Carsten om dette i dag, og jeg håber at I også vil gøre det, så vi sammen kan få optimeret rammerne om hans læring.  

Som tingene er for tiden kan jeg ikke give Carsten mere end et 4-tal, selvom jeg er klar over at hans evner og kompetencer rækker til langt mere, og at jeg personligt gerne vil give ham en højere karakter. Men jeg er nødt til at basere hans karakter på et fagligt grundlag, hvorfor jeg ikke er i stand til at ændre den nuværende karakter førend Carsten tager noget mere initiativ.

Jeg håber at I har forståelse for min situation, og at vi sammen kan få bragt Carsten tilbage på banen. Hvis I oplever at den tilgang jeg nu forsøger at tage til Carsten stadig er for faglig let – eller derimod svær, så vil jeg rigtig gerne høre fra jer, for så skal det naturligvis reguleres igen.

Jeg håber at denne løsning vil imødekomme jeres ønsker vedrørende Carsten. Husk at I altid kan ringe eller skrive hvis der opstår noget.


Venlig Hilsen
Gunhilda


1 kommentar:

  1. Bravo! Der burde være mange flere forældrebreve som dette. Der er en meget fin balance mellem både saglige argumenter (logos) og en mere personlig og indlevende stil (patos) uden at læreren bliver for ydmyg og autoriteten ryger. Godt arbejde! Jeg er ret sikker på at I fremover vil have et godt samarbejde med både forældre og elev.

    SvarSlet